A Caliph of Allah. An Ummah of Rasulullah. A Zaujah of a great Imam. And a great Mom to be insyaAllah. :)

"Salam sayang buat semua. Jika ada yang kurang, moga ada yang sudi tambahkan. Jika ada yang salah, moga ada yang sudi perbetulkan. Jika ada komen yang membina, dipersilakan memberi pandangan, kerana niatku hanyalah untuk berdakwah. Moga pahala ini yang akan menemaniku di SyurgaNya, tempat terindah dan kekal di alam sana. Adakah semua kisah yang ditulis ini berkaitan dengan diri saya? Ya atau tidak, biarlah Allah sahaja yang mengetahuinya, kerana saya bimbang timbulnya penyakit hati seperti 'riak' dan 'cemburu' dalam diri saya dan pembaca. Saya tidak akan membenarkan atau menafikannya. Terpulang kepada pembaca untuk menilai. Apa yang penting, kutiplah sebanyak mana mutiara hikmah yang terdapat di dalamnya. Saya nukilkan blog ini untuk semua. Wahai para daie dan daie'ah, dengan lafaz Bismillah, selamat membaca." :)

Saturday 24 November 2012

Lelaki dan Wanita ternyata berbeza.. :)


Saya bekerja dengan lelaki dan wanita di tempat kerja..hari demi hari,saya perhatikan setiap gerak geri mereka..saya dapat rasakan perbezaan yang sangat nyata..


Entah kenapa,hati saya lebih suka melihat cara lelaki bekerja..bukan lelaki 'anak muda'..tapi semua lelaki termasuk pakcik-pakcik..pangkat 'ayah' pada saya.. :)


Cara lelaki bekerja nampak lebih tenang,mudah,professional..jauh berbeza dengan wanita..walaupun saya juga wanita,saya tetap rasa 'pelik'..


Saya suka melihat lelaki bekerja..mereka meletakkan 'akal' didepan..emosi jauh sekali dibelakang..hebat bukan ciptaan Allah untuk kaum adam?tahniah lelaki.. :)


Saya juga memerhatikan cara wanita bekerja..kebanyakan cara wanita bekerja penuh dengan emosi..bila mereka tidak puas hati,mereka terus akan tunjukkan kemarahan,dan ada juga yang suka mengumpat mengata..kadang-kadang saya bertanya kepada diri saya..err,kenapa wanita suka bersikap macam tu?kenapa tak macam lelaki?lelaki relax aje..walaupun tak semua wanita macam tu..sebab ramai je yang baik-baik..macam ibu saya.. :)


Dengan melihat perbezaan ini,saya berazam dengan diri saya sendiri..saya nak jadi macam lelaki..meletakkan akal didepan,emosi jauh kebelakang..lelaki lebih matang dalam segala hal..apabila ada sesuatu yang berlaku,saya nak jadi macam lelaki..'fikir dulu,baru bertindak' bukan 'bertindak melulu,akhirnya menyesal'.. :)


Tapi,wanita pun tidak kurang hebatnya..sikap wanita penuh dengan kasih sayang,caring..cuma kadang-kadang emosi mereka jauh lebih kedepan berbanding akal..walaupun tak semua..

Saya pernah bertanya kepada seorang lelaki..


"Kenapa lelaki bekerja nampak tenang je?tak macam perempuan?"


Lelaki itu menjawab,

"Sebab lelaki ada banyak akal..sebab tu dalam setiap perkara,lelaki suka fikir dulu..tapi perempuan suka beremosi dulu,baru fikir.."


Saya mula memahami perbezaan ini..tapi tidak sesekali saya merendah-rendahkan mana-mana pihak..sebab masing-masing ada kelebihan dan kekurangannya..cuma melalui perbezaan ini,saya ingin melatih diri saya menjadi lebih baik..


 Sabda Rasulullah s.a.w..

 "Aku menjenguk ke dalam syurga dan aku melihat kebanyakan penghuninya adalah orang miskin dan aku menjenguk ke dalam neraka dan aku melihat kebanyakan penghuninya adalah wanita.."


Saya nak masuk syurga..jadi apa-apa pun yang ingin saya lakukan,saya ingin 'meletakkan akal jauh ke depan dan emosi jauh ke belakang'..saya mahu bekerja dalam keadaan yang tenang,membahagiakan semua orang dan bekerja dengan redha Allah..jadi,jom fikir dahulu sebelum bertindak! :)

Apa-apa pun,saya tetap bangga menjadi seorang wanita..wanita tetap banyak kelebihannya.. :)




No comments:

Post a Comment