A Caliph of Allah. An Ummah of Rasulullah. A Zaujah of a great Imam. And a great Mom to be insyaAllah. :)

"Salam sayang buat semua. Jika ada yang kurang, moga ada yang sudi tambahkan. Jika ada yang salah, moga ada yang sudi perbetulkan. Jika ada komen yang membina, dipersilakan memberi pandangan, kerana niatku hanyalah untuk berdakwah. Moga pahala ini yang akan menemaniku di SyurgaNya, tempat terindah dan kekal di alam sana. Adakah semua kisah yang ditulis ini berkaitan dengan diri saya? Ya atau tidak, biarlah Allah sahaja yang mengetahuinya, kerana saya bimbang timbulnya penyakit hati seperti 'riak' dan 'cemburu' dalam diri saya dan pembaca. Saya tidak akan membenarkan atau menafikannya. Terpulang kepada pembaca untuk menilai. Apa yang penting, kutiplah sebanyak mana mutiara hikmah yang terdapat di dalamnya. Saya nukilkan blog ini untuk semua. Wahai para daie dan daie'ah, dengan lafaz Bismillah, selamat membaca." :)

Tuesday 1 October 2013

Redha Allah terletak pada redha suami. :)









"Abang, abang redha dengan sayang? soalku kepada suami sambil memegang tangannya.


"Ye sayang, abang redha."


Aku tersenyum. Aku lantas mencium pipi suamiku. Ciuman yang halal. Menambahkan pahala untukku dan mengeratkan kasih sayang di antara kami suami isteri.


"Terima kasih abang. Abang baik sangat. Tapi kenapa? Kenapa abang baik sangat?"


Terpinga-pinga suamiku mendengar soalan itu. Mungkin dia hairan dengan soalanku. Tapi itu la soalan yang aku benar-benar ingin bertanya kepadanya.Wajah aku pula sangat serius ketika itu. Benar-benar mengharapkan jawapan darinya. Macam tak logik. Tapi aku bertanya juga.


Suamiku menjawab, because I love you. I love you isteriku."


Aku memandangnya dengan wajah terharu. "Terima kasih abang. Abang baik sangat. I love you too."


Ye, dia seorang suami yang terlalu baik untuk aku. Aku selalu mendoakan kesejahteraannya. Aku selalu meminta pada Tuhanku,


"Ya Allah, moga Engkau hadiahkan Syurga buat suamiku. Dia suami yang terlalu baik. Aku boleh menjadi saksi di akhirat kelak bahawa dia seorang suami yang berbuat baik terhadap isteri. Ya Allah, 'hadiah' ini terlalu istimewa dariMu untukku." bergenang air mataku ketika mendoakannya. Akhirnya gugur ke bumi.



Teringat pada beberapa hari selepas perkahwinan, aku demam. Badanku panas. Aku tetap tenang aje. Tapi lama kemudian, apabila suamiku memegang badanku, lantas dia bertanya,


"Sayang, kenapa badan sayang panas sangat?" Suamiku nampak resah. Aku senyum aje. Aku menjawab, "Abang jangan bimbang, sayang okay tak ada ape-ape. Sayangkan jururawat." sempat lagi aku bergurau dengannya.


"Sayang demam ye? Abang ambil ubat ye. Esok awal-awal pagi kita pergi klinik okay? " Dia bertanya lagi.


Aku menggeleng-gelengkan kepala. "Taklah abang, sayang tak ada ape-ape. Jangan bimbang."


Masa tu pukul 5 pagi. Aku tak sampai hati nak susahkan dia bangun untuk aku semata-mata nak mengambil ubat dan sebagainya. Kalau aku jawab aku demam, mungkin dia akan bertambah bimbang. Cukuplah aku menyusahkannya.


Keesokkan harinya, selepas isyak aku fikir suhu badanku akan turun. Tapi salah jangkaanku. Badan ku makin panas. Aku tak dapat lagi menafikan pada suamiku yang aku tidak demam. Aku nampak sangat lemah. Aku akhirnya terlena. Badan terlalu letih. Suara berubah sedikit serak. Mataku merah.


"Sayang, sayang demam ni." kata suamiku dalam resah. Aku tidak menjawab apa-apa. Aku betul-betul tidak larat ketika itu.



Suamiku segera mengambilkan ubat, air suam, dan bawa kepadaku. Aku masih terbaring di atas katil ketika itu.



"Sayang, buka mulut. Kita makan ubat." Aku mengiyakan aje. Selesai makan ubat. Aku terus terlena.
Aku terjaga di tengah malam, aku lihat suamiku masih setia disisiku. Aku segera memeluknya.




"Terima kasih abang, jaga sayang dengan baik. Bukan semua lelaki boleh buat macam abang. Apatah lagi sayang ni adalah jururawat. Sepatutnya sayang yang harus menjaga abang. Tapi abang, kalah jururawat."




Suamiku tersenyum, "Abang taknak apa-apa terjadi dengan sayang."




Suami ku membelai rambutku. Air mataku menitis. Bertuahnya aku di kurniakan suami sebaik dia.



Bibirku berbicara, meluahkan isi hati ku. "Abang, sayang memang bukan isteri sehebat Siti Muti'ah. Wanita pertama yang masuk Syurga kerana ketaatan dia kepada suaminya, sehinggakan Siti Fatimah puteri kepada Rasulullah pun mencemburuinya. Tetapi sayang akan cuba jadi isteri yang terbaik untuk abang. Mungkin tak akan jadi sehebat Siti Muti'ah sebab sayang baru mengenal apa erti 'solehah'. Tapi sayang akan cuba jadi isteri yang terbaik untuk abang demi menuntut redha Allah. Sayang harap abang sudi bimbing sayang sebab redha Allah terletak pada redha suami. Abang redha dengan sayang selalu ye." menitis airmata ku.


"Ye sayang, kalau Allah izinkan sampai mati abang nak hidup dengan sayang seorang. Abang akan jaga sayang sebaiknya. Sayang adalah amanah dari Allah untuk abang." mata suamiku berair. Aku rasa terharu. Akhirnya aku terlena dalam dakapan suamiku............





"I have no words to explain my LOVE, because I have got amazing person who can understand even my silence. Thank you Allah. " :)




























2 comments:

  1. kak maya.....sebak baca coretan ni...mungkin keikhlasan seorang isteri turut dpt dirasai pembaca....alhamdulillah.....:)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak , kwn sy ad cerita psl blog akak . kwn sy kata blog akak sdp . jdi sy berminat utk mmbaca dn ternyata sgt indah . semoga perkahwinan akak sentiasa bhagia dn brd d bwh rahmatNya dn kkl abadi hingga ke jannahNya bersama suami tercinta . Amin :)

    ReplyDelete